Rajin baca la , drop coment yau !


About Me

My photo
Wahidatul Akmar Ahmad Kamal . Pendosa yang tidak pernah alpa untuk memohon Cinta DIA . Moga Allah Redha Jalanku . Moga Allah Paut Hatiku . Moga Allah Sudi Dekat Denganku . Walaupun aku Pendosa , namun aku yakin , harapanku selalu ada :) Allah , Iringi setiap derap langkahku . Moga Ianya Penuh Redha ^^

Friday, March 18, 2011

UCAPAN SALAM DALAM BAHASA KOREA II ( 인사 표현 )

assalamualaikum warahmatullah~ jumpe lagi kite dalam entri pendek ni..:) ana ade copy ucapan salam dalam bahase kore ni..(aku nda ta'asub ya..hehe) jadi..same2 leh kungsi..tak slahkan kite blaja mcm2 bahase ? jadi korea la ana pilih ! b.arab ? b.arab utama..tapi..kali ni..kite kongsi korea..:)
ada ucapan-ucapan seperti ini :
-맛있게 드세요 ( masitge deuseyo ) ” selamat menikmati ” .
잘 먹겠습니다 jal meokgessseumnida ) ” terima kasih “. diucapkan untuk menyampaikan terima kasih sebelum makan, yang arti sebenarnya ” saya akan makan dengan nikmat “. namun bila ucapannya setelah makan, maka menggunakan  istilah : 잘먹었습니다 ( jalmeogeossseumnida ) arti yang terkandung sama, yaitu  ” terima kasih ” .
-Ketika kita makan, lalu ada orang lain datang, ucapannya adalah ” 식사 하세요 ” ( siksa haseyo )  artinya silahkan makan, dan biasanya jawabannya adalah : 많이 드세요manhi deuseyo )  ” makanlah dengan banyak “.
8. Saat  memberi ucapan selamat ( 축하할 때 )
Sebenarnya banyak ucapan selamat dalam bahasa Korea, ucapan itu semua menggunakan kata …..립축하 드니다chukha deurimnida ) atau  축하 합니다 (  chukha hamnida ) ” Selamat….. ”  misalnya “ 생일 축하 합니다 ( saengil chukha hamnida ) selamat ulang tahun . 결혼 축하드려요 ( gyeolhon chukha deuriyeoyo ) ” selamat menikah ” dan masih banyak yang lain seseuai dengan situasinya. Untuk yang mau lebaran, bisa juga diucapkan hari lebaran ” 단식 축제 일 축하 합니다 ( dansik chukje il chukha hamnida ) ” selamat “.
9. Mengucapkan terima kasih ( 감사할 때 )
Uucapan untuk menyampaikan rasa terima kasih adalah  감사합니다gamsahamnida ) ” terima kasih ” bisa juga 고맙습니 gomapseumnida ) atau bisa lebih informal 고마워요 ( gomawoyo ). Kalau dengan teman sendiri atau yang lebih sedikit usianya bisa 고마워 ( gomaweo ) atau cukup 고맙다 ( gomapda ) .
10. Ucapan  meminta maaf ( 사과할 때 )
Sedangkan bila kita melakukan kesalahan atau merasa perlu untuk meminta maaf diucapkan -죄송합니다 (joesonghamnida ) atau 미안합니다 ( mianhamnida ) , sedang informalnya bisa cukup  미안해 (  mianhae ) .Untuk menjawabnya digunakan kata 괜찬습니다 gwaenchanseumnida )  ” Tidak apa-apa ” atau cukup 괜찬아.. gwaenchana. ) untuk informalnya
11. Ucapan  saat tahun baru ( 새해 인사 )
-새해복 많이 바드세요saehaebok manhi badeuseyo ) ” selamat tahun baru ” dari artinya ” semoga engkau mendapatkan banyak kebahagiaan ditahun baru “. ini biasa diucapkan waktu tahun baru 1 januari atau tahun baru imlek. Sedang orang yang lebih  tua mengucapkan  새해복 많이 받아..( saehaebok manhi bada ) kepada yang lebih muda sebagai jawabnya.
12. Ucapan Akhir pekan ( 주말 인사 )
Saat akhir pekan kita sering ingin menyampaikan ucapan dalam bahasa Korea, maka bisa disampaikan : 주말 akhir p잘 지내세요( jumal jal jinaeseyo ) atau -좋은 주말 보내세요. ( joheun jumal bonaeseyo ) ” selamat ekan”.
13. Ucapan ketika di Toko ( 가게에 있을 때 )
Ucapan ini biasa kita dengar kalau kita berbelanja di toko, maka penjualnya biasa mengucapkan -요  어서 오세(eoseo oseyo ) ” selamat datang ” kemudian mengucapkan “ 뭘 도와 드릴까요 ( mwol dowa deurilkkayo ) ” apa yang bisa saya bantu ” . Kemudian kitamenyampaikan kebutuhan apa yang mau kita beli. Dan untuk menyampaikan terima kasih bisa disampaikan dengan -많이 파세요 ( manhi paseyo ) artinya sebenarnya “menjual lah yang banyak ” atau juga 수고하세요. (sugo haseyo ) maksudnya terima kasih dan selamat bekerja dengan baik
Walaupun bisa menambah sedikit, namun mudah-mudahan bermanfaat dan dengan senang hati bila ada yang memberikan tambahan ataupun koreksi.

koreanimages8
selamat belajar !

Thursday, March 17, 2011

Andai Isterimu menangis...

Jika seorang isteri menangis di hadapanmu, itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi...
* Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..

* Jika kau membiarkannya pergi,dia tidak akan kembali menjadi dirinya yg dulu, selamanya2!

* Seorang isteri tidak akan menangis dgn mudah, kecuali di depan org yg sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!

* Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu, dia akan menurunkan rasa EGOnya.

* Wahai suami2,jika seorang isteri pernah menangis krnmu, tolong pegang tangannya dng penuh pengertian. Karena dia adalah org yg akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.

* Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jng menyia-nyiakannya. Mgkn, krn keputusanmu, kau merosak kehidupannya.

* Saat dia menangis di depanmu, saat dia menangis krnmu. Lihatlah jauh ke dlm matanya. Dptkah kaulihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya karenamu ?


"Pada hari penciptaan PEREMPUAN. MALAIKAT bertanya kepada ALLAH SWT"


" Apakah keistimewaan dari ciptaanMU ini ? "

Lalu ALLAH SWT menjawab...

"Ada banyak KEISTIMEWAAN yang dimiliki oleh ciptaanKU ini".. Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

SENYUMAN'nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

PELUKAN & CIUMAN’nya boleh memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

* Dia TERSENYUM bila melihat temannya TERTAWA..

* Dia TERHARU,Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya...

* Dia mampu TERSENYUM di balik KESEDIHANnya. .

* Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN.., Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..


copy and paste :)

Tuesday, March 15, 2011

target DIA ke JORDAN (jami'ah mut'ah)

"bzzzzzzz" one message received ! untuk DIA..
ana : ouh ye, kalau nak smbung JORDAN jami'ah ape nak amik ?
Dia : ana amik jami'ah MUT'AH ..sbb kak sulong ana blajar situ..kos pun murah kat situ..:)
ana : ouh ana tau ! ^^, ana ingat nak pi jami'ah yarmouk..apepun.."hidup baik2 dinegara orang,letakkan dunia hanya ditanganmu..bukan dihati..:)" olweys prays for you..:D

jom tinjau2 macmmne MUT'AH..:)

mut'ah ~
mcam biasela..ana cari maklumat kat google..curi2 gmba dlam blog org..hehe..jom usya lagi..

jami'ah mut'ah dari atas..:)
aishh~ bile tgok2 balik..rase nak gi JORDAN..hehe..takdelah..tapikan..kalau dah Allah nak letak tang ni..tang ni gak la ana dupp..apepun..doalah yang terbaik untuk ana..:)

islamic studies area mut'ah
indah btul area MUT'AH..ya Allah..nak pergi..:)

gerbang jami'ah mut'ah
matabah jami'ah mut'ah ~
*besanye..nak cari DIA nnti..sesat la..hehe*
fakulti syariah
kalau DIA amik bidang syariah sini la tmpatnye...tgok time musim sejuk..kabus tebal maaa~

teballllll ~ fakulti syariah
mcm2 musim ade sni.tak kire la musim sejuk ke..panas ke..luruh ke..bunga ke..kuliah tetap kena gi..huhu~

bumi syuhada MUT'AH

pintu masuk fakulti syariah..:)

yang ni je ana dapat tntang MUT'AH ..sbenarnye..bnyak lagi..tapi..ckup la sekadar ni..sekurang2nya..ana dah tgok mcm mna MUT'AH JORDAN..walaupun hanya dalam gambar..:) alhamdulillah..

Moga DIA berjaya di sana ! :)
created by: wahidatul akmar@ khazinatul asrar

Antara aku dan soleha..:)

soleha :
ustz kite citer tgg imam hanafi..
dia debat dgn sorg yahudi ni..
dahrir ta silap name dia..
dia ajukan pada imam hanafi 3 soalan..
yg mne perbahasan diorang..
disaksikan org ramai..
imam hanafi berdiri dibawh..
dan yahudi tu berdiri kat tmepat yg lg tinggi..
ala2 mimbar gitu..
3 soalan dia utk imam hanafi..
1.di mana allah..
2.ap bukti allah tu tiada awal dan akhir..???
3.ap kerja Allah..?
lbeh kurg gitula soalan dia kan..
pastu imam hanafi jwb..
utk soalan yg pertama..
dia tanye blk yahudi tu..
anda rasa angin..?
yahudi tu kate iye..
jd imam tu kate..
tunjukkan aku mane angin..??
hmm..mesti2nyela yahudi xdpt tunjukkan :)
same mcm tula Allah xnmpk tp dirasai kan..
:)
pastu jwpn utk soalan yg kedua..
Allah itu tiada awal dan akhir..
imam hanafi kate..
ana: imam hanafi kata ?
8:54am

soleha: haaa..
imam hanafi kate..
cube tengok tangan kamu..
cube tgk ibu jari kamu..
lihat sebelah ibu jari mne awal ibu jari tu.??
kemudian tgk jari kelingking kamu..
tgk sebelah jari kelingking tu..
mne pengakhirnye..??
tiada kan..??
sampai bile2 takkan ad awalnye dan akhirnye..
tak taw dkt jari kite tu mne awal mne akhir..
begitu jualah allah..
dan untuk jawapan soalan ketiga tu kan..
apa kerja Allah..??
imam hanafi kate..
kalau kau mahu kau jwab yg ni..
turun dr mimbar tu..
maka yahudi pon turun..
kemudian imam hanafi plk naik ats tu..
maka imam hanafi jwb..
inilah Kerja Allah..
menaikkan yg hak dan menurunkan yg batil..
sebagaiman Dia membuatkan engkau turun ke bawah..
dan aku naik ke ats mimbar ini..
:)
-tamat- :)
subhanallah..~ <3
*kalau kau mahu aku jawab

imam hanafi ~ :)

pilihan dia dan aku ..:)

Assalamualaikum warahmatullah~ sahabt2 sihat ? harap sihat disamping org2 yg anugerahkan dan telah mndapat label sayang dari kalian..:) alhamdulillah~ dalam minggu ni..ana posting bnyak kali..ana nak kongsi lagi !

Dia: anti,keluar result SPM nnti,,kalau baik..ana masuk maktab..kalau result tak ok..
ana: ok..ana tau..kalau result tak ok ?
Dia: ana nak smbg kat jordan melalui sijil SPM tu..
ana: masyaAllah~ mabruk alayk~ ana doakan..:)

ya Allah..moga DIA berjaya dgn perancangan hidupnya..dan moga Allah sntiasa di hatinya..actly..ana sgt2 terkejut dgn apa yg telah DIA kata..sbb ? ana mmg tak menyangka DIA nak smbung blajar kat Jordan.apepun..ana sgt2 bersyukur kalau DIA dapat pergi..ana daeman mendoakan DIA..:D jauh lah DIA nnti..(moga ana kuat semangat hadapi smua ni..ameeennnnn ~)

Disebabkan DIA kate nak smbg blajar kat sana..ana try2 cari mklumat ttg jami'ah kat jordan..dan sering ana dgr..jami'ah yarmouk jordan..jadi ana amik jela ttg yarmouk kan..tak kisah la kalau dia nak amik jami'ah mut'ah ataupun jami'ah urduniah..(eh btul ke ni? hehe ana tlis je..ade salah maaf yee..:) jom ziarah ape yg telah ana dapat..
nama tempat ni Amman : ibu negara yarmouk
ana amik ni dalam google..cari2 kan..sbb nak tgok..sronok tak di jordan..mmg sronok..ana pun tak pasti,kat mane ana nak smbg..antara tiga ni..SYRIA,YAMAN,JORDAN..ya Allah..berikan aku jwapannya..mane rezeqi ana dapat..ana pi..even MESIR sekalipun..:)

ha..nilah dia..jami'ah yarmouk pnye sign ~
doa ana..DiA berjaya disini..ataupun..kata umumnya..JORDAN ! Mabruk a'alaik !

logo jami'ah yarmouk
nampak pelik logo dy..tapi apepun..yarmouk is the best ! tgok pulak pade masjid yarmouk..:)

masid yarmouk
kat area mane ana tak pasti..tapi dpat..kate ni masjid yarmouk..*pakai amek saja bhaaa~* hehe ..ade lagi..masjid negara Jordan mungkin..ana tak pasti..yg surenye..dlam JORDAN,..hehe

Masjid Raja Hussein Bin Talal

ape lagi ye ? ha..kalau DIA dpat la ke JORDAN dalam area YARMOUK..DIA akan tergolong dalam ni..

majlis mahasiswa yarmouk..:)
*macam tak sangke je..*
kite tengok pulak area DAIRAH ROIS dy ~ (pejabat pengarah)..cantik la..ana ske tgok..dan mcm nak gi..hehe

cantik kan ? hebat yarmouk..masyaAllah~

pintu gerbang jami'ah yarmouk
kalau stdnt2 nak ke kampus/jami'ah kan kene ade transport ..bas kecik molep tu la..transportnye..yag ni kat sweilah..

sweilah..

kalau yang ni..ana tak pasti kat mane..dekat2 dgn jami'ah urdu tak silap
*kalau silap maaf* ^^,
ok..yang tu dekat yarmouk..kalau jami'ah lain..yang ni..

there you're..hehe
nilah jami'ah urduniah..
ana dpat cari yang ni je ttg jami'ah di JORDAN..sbb DIA nak smbg JORDAN..dan ana pun ? tak pasti lagi..ana nak pi sana dgn sijil SPM ,THANAWI dan STAM (sjil paling mahal..eh yeke ? bagi ana..ia amat mahal ! )

hm..tu yg dia..utk ana pulak..ana pick YAMAN lah sebagai target..:) ana nak sgt sbg sni..ana tak biase kenegara org.lain lah DIA..dah jejak BAITULLAH pun..masyaAllah..untungnya DIA kan..Allah kurniakan DIA nikmat kesenangan..Alhamdulillah~

ana: smpai sna...blajar sgguh neh..pulun habis..:)
Dia: InsyaAllah..anti pun blajar sungguh2..ade Jodoh.panjang umur,murah rezeqi..kita jumpa kat sana..
ana: InsyaAllah.aminnnnnnnnn ~

sejujurnya ana dah nangis waktu ni..ana amat2 sedih+terharu+gembira..ya Allah..bertemu berpisah kami adalah KERANAMU ! :') DIA hidup baik2 dinegara org ye..:)
di yaman,ana tak pasti lagi target jami;ah mane..setakat ni..yg ana dpat info..ttg jami'ah sana'a..mungkin major kat stu kut..tak taw la..ana akan cbe dpatkan mklumat lagi..sahabat2 yg tau..mohon textkan ana di inbox facebook..syukrann~ :) (syauqah mawaddah)

ini dia sana'a..
ana sngat2 tak pasti ni jami'ahnye ataw pejabat..tapi nilah sana'a..kite tgok lagi..

ana amik gambar ni kat google
*yaman sana'a*
kat YAMAN ade bnyak jami'ah..jami'ah al iman pun ade..(btui dak nma tu? hehe) ,,cmenye ana tak amik mklumat ttg tu..:) takpe2 tgok lagi..kota yaman pulak..:)

kota yaman
*indah*
qismullughatul 'arabiyah
aseefff~ ana tak pasti tmpat ni tmpat ape..berada di area mane kat YAMAN..yg psti dlam YAMAN le..hehe
sahabat2 yg mo taw..serve la mane2 ye..:D

masjid yaman
ok..yang ni pulak..adalah masjid di yaman..:) indah kan..subhanallah..makin rase nak pergi ! insyaAllah..jika Allah taqdir ana smpai sni..ana smpai..aminnnnn 3x ! ana ghalit2 cari gamba kat yaman..ana tjumpa gmbar ni..

pulau terpencil di yaman
ana bace statement yg dinyatakan ialah..tempat ni adalah pulau terpencil di yaman..cantik kan ? ya Allah..moga ana smpai dibumi anbiya satu masa nnti.amin !

perasan tak? mklumat yng ana dpat ttg YAMAN ckit dari JORDAN...aishhh~ tmpat ana kat JORDAN jugak ke? hehe..takpela..mane2 pun takpe..asal di bumi anbiya..bila DIA kate nak smbg JORDAN..serta merta..perancangan hidup ana perlu ditukar dan diubahsuai..huhu~ takpe..tak menjejaskan pun..jadi..la ba'sa..ana plan baru..perlu ubah ckit je..xbnyak mane..buat UKHTI..nak ke MADINAH kan ? ana doakan UKHTI dpat ke sana ! aminnnnn ! bertemu lah kita smua disana ye..ana daeman mndoakan KESAYANGAN ana...itu penting..ingat ye..UKHUWAH KITA SAMPAI SYURGA !

atas kiri *k.cik,basyirah*
bawah kiri *jannah,ana.yana,asma*
untuk Jannah. asma ! kite nak ke yaman same2 kan ? insyaAllah..moga doa kita dimakbulkan Allah,...amin ! stdy sgguh2 ..STAM biar MUMTAZ ! amin ! k.cik,umi kate masuk UIA je..k.cik sgguh2 ye..umi nak tgok k.cik bjaye...yana..ko kata ko mo masuk MESIR kn ? apa2 pun..moga ko bjaya..ade rezeqi..aku jumpak ko kat sana yaaaa~ basyirah..? adehhh~ nak smbg mana basyirah? al azhar ye? ok..ko same ngan yana..:) moga kite semua bjya! :)

DIA !
doa ana agar DIA berjaya didunia dan diakhirat..juga menemukan CINTA ALLAH yg selama ini dicari dan disemai di hati..:) moga Allah sntiasa dihatinya..sabar menjadi tanjaknya..ilmu mnjadi perisainya..islam sbagai pegangannya...Allah yubarik fik !

alhamdulillah,sahabat2..sampai sni je perkongsian ana ttg ni..:) insyaAllah..ape2 bnda yg ana nak kongsi..ana posting..:) syukran lillah sudi bace..:D salam mahabbah dari ana !

 ma'assalamah ! :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...